Laserowa operacja prostaty w leczeniu łagodnego rozrostu gruczołu krokowego.

Przerost prostaty jest powszechnym problemem wśród mężczyzn, pojawiającym się po pięćdziesiątym roku życia. Na początku powoduje niewielkie dolegliwości, jednak wraz z powiększającym się przerostem prostaty prowadzi do pogorszenia jakości życia, objawiającego się koniecznością wielokrotnego oddawania moczu, zarówno w dzień, jak i w nocy. Pojawia się także naglące parcie i ból. W przypadku ignorowania zmian i coraz większego rozrostu prostaty niemożliwe staje się normalne, codzienne funkcjonowanie. Pogorszeniu ulega też sprawność seksualna. Zmiany te można jednak bezpiecznie i skutecznie leczyć.

Przyczyny rozrostu stercza

Zmiany w obrębie gruczołu krokowego zachodzą wraz ze starzeniem się organizmu i działaniem hormonów. Nie każdy przerost prostaty jest tożsamy z pojawieniem się nowotworu. Szacuje się, że problemy związane z przerostem prostaty ma 70-90 % mężczyzn. Im starsza grupa wiekowa, tym odsetek ten jest większy. BPH (ang. benign prostatic hyperplasia), jak w skrócie nazywany jest łagodny przerost prostaty, nie prowadzi do pojawienia się raka, jednak zbieżność objawów w obu przypadkach wymaga identyfikacji źródła dolegliwości i podjęcia odpowiedniego leczenia. W tym celu konieczna jest wizyta u lekarza urologa. Warto dodać, że każdy mężczyzna po czterdziestym roku życia powinien corocznie poddać się kontroli urologicznej, w celach profilaktycznych związanych z ryzykiem rozrostu gruczołu prostaty, co jak już wspomniano, jest powszechnym problemem wśród mężczyzn.

rozmowa urologa z pacjentem

Zastosowanie lasera w leczenia rozrostu prostaty

W wielu przypadkach BPH leczy się farmakologicznie, jednak gdy przerost jest zbyt duży lub gdy wdrożone leczenie farmakologiczne nie przynosi oczekiwanych rezultatów, przeprowadza się zabieg laserowy. Jego celem jest zmniejszenie objętości gruczołu krokowego. Obecnie to właśnie zabieg z użyciem lasera jest najbezpieczniejszym sposobem leczenia takich zmian. Alternatywą jest przezcewkowe usuwanie tkanki przerośniętego gruczoły prostaty, jednak zabieg ten wymaga bolesnej rekonwalescencji i jest dużo bardziej inwazyjny. W przypadku masywnych przerostów konieczna jest czasem operacja związana z przecięciem powłok brzusznych. Laser jest więc najmniej inwazyjnym sposobem leczenia, przynoszącym znakomite efekty. W usuwaniu łagodnego rozrostu gruczołu krokowego zastosowanie mają lasery czerwone czy lasery zielone.

Korzyści wynikające z zabiegu z użyciem lasera

W porównaniu do standardowego zabiegu usunięcia przerostu prostaty, zastosowanie lasera w leczeniu, przynosi pacjentowi ogromne korzyści. Są nimi:

• krótszy czas rekonwalescencji,
  • zminimalizowanie bólu,
  • zmniejszenie możliwości wystąpienia powikłań,
  • skrócenie czasu hospitalizacji (zwykle do dwóch dni),
  • brak konieczności cewnikowania po zabiegu,
  • możliwość szybkiego powrotu do normalnej aktywności.

Laser pozwala na precyzyjne zmniejszenie objętości gruczołu krokowego, a także uzyskanie lepszego strumienia moczu. W zabiegach tego typu praktycznie nie dochodzi do ubytków krwi. To jeden z najbardziej komfortowych sposobów na przywrócenie pełnej sprawności u mężczyzn, bez konieczności przeprowadzania inwazyjnych i wymagających dłuższej rekonwalescencji procedur.